» toevoegen aan favorieten
   » site map
porsche 914 onderdelen
Home
 
Nieuws
 
Verkoop
 
Service
 
914 Info
 
Evenementen
 
Over Arno
 
Contact
 
Links
    » 914 INFO
 
  Technische tips
 
Model info
 
Chassis nummers
 
Motor specificaties
 
Kleuren
 
 





De aangeboden onderdelen zijn slechts een greep uit het gehele assortiment!

Vraag vrijblijvend naar de overige leverbare delen.

arno wienands porsche 914 914/6 914/6 parts onderdelen www.914parts.nl nieuwe onderdelen gebruikte onderdelen boeken collectors items miniaturen minichamps vopo vwporsche vw volksporsche volks porsche tech tips technische tips porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914
914 INFO » TECHNISCHE TIPS » TECH TIP 10
 
Speling op schakelstang verwijderen (Porsche 914, 1.7 modeljaar 70 t/m 73)

Om het inleggen van de versnellingen bij de Porsche 914 met de 1.7 liter uitvoering te vergemakkelijken of te verbeteren, dient men de volgende onderdelen te vernieuwen:
>br /> - Nylon glijbussen, 3x, positie 34 (zie afbeelding 1)
- Nylon kogels, positie 53 (2x)
- Nylon bus, positie 6

Daarnaast dient erop gelet te worden dat de metalen kogel op de achterste schakelstang (positie 46) wordt gecontroleerd.
In de meeste gevallen zijn beide kanten door slijtage afgevlakt. Door deze op te lassen en daarna weer te slijpen zodat de kogel weer rond is, wordt de speling tussen schakelstang en schakelgaffel tot een minimum beperkt.

klik hier voor een grotere versie van bovenstaande afbeelding

Advies: maak voor de demontage van de schakelstang na verwijdering van de klem met een scherpe beitel een kerf in beide stangen.
Deze vind je onder de tunnel onder het middenkussen onder het zwarte klepje (zie afbeelding 2).
Op deze wijze is het mogelijk na vervangen van de nylon delen de schakelstang weer in de uitgangspositie terug te monteren.

Na volledige montage van de complete schakelstang dient een proefrit gemaakt te worden om het schakelpatroon te controleren.
Al snel zal merkbaar zijn dat het inleggen van de versnellingen en het schakelen makkelijker en nauwkeuriger gaat.
Mocht blijken dat er versnellingen moeilijk in te leggen zijn, dan dient de schakelstang te worden bijgesteld bij de klem (zie afbeelding 2).


D.m.v. de ingeslagen kerven is nu de draairichting makkelijker te volgen. Wordt tijdens het draaien naar de bovenkant geen beter resultaat gehaald, draai de stangen dan naar de onderkant.
Maak telkens weer een nieuwe proefrit om het schakelpatroon te controleren. Desnoods deze handeling herhalen tot het gewenste resultaat is behaald.

Verder is het belangrijk dat de schakelstang met de metalen kogel bij de gaffel en het glijgedeelte bij de glijbussen wordt ingevet.
Om een schurend effect van vuil en zand te voorkomen dient er op gelet te worden dat alle kunststofkappen zijn gemonteerd en goed zijn afgedicht, positie 40, 35, 36, 37 (zie afbeelding 1).
 
 
Copyright © Arno Wienands   |   Ontwerp: BerlothDesign