» toevoegen aan favorieten
   » site map
porsche 914 onderdelen
Home
 
Nieuws
 
Verkoop
 
Service
 
914 Info
 
Evenementen
 
Over Arno
 
Contact
 
Links
    » 914 INFO
 
  Technische tips
 
Model info
 
Chassis nummers
 
Motor specificaties
 
Kleuren
 
 





De aangeboden onderdelen zijn slechts een greep uit het gehele assortiment!

Vraag vrijblijvend naar de overige leverbare delen.

arno wienands porsche 914 914/6 914/6 parts onderdelen www.914parts.nl nieuwe onderdelen gebruikte onderdelen boeken collectors items miniaturen minichamps vopo vwporsche vw volksporsche volks porsche tech tips technische tips porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914 porsche 914
914 INFO » MODEL INFO » 914/8
 
De Porsche 914/8, ook wel 914S genoemd, is waarschijnlijk één van de meest zeldzame Porsches ooit gebouwd. In 1969 werden er maar twee prototypes van gemaakt, beiden met een drie liter acht cilinder race motor uit de Porsche 908/03.
De 914/8 was hoofdzakelijk bedoeld als testplatform voor het 914 chassis om te bepalen hoe veel vermogen het ontwerp kon verdragen.

Chassis nr.914111
De eerste auto was bestemd voor Dr.Ferdinand Piech en hoewel deze auto officeel niet was goed gekeurd voor gebruik op de openbare weg was hij in zijn begin dagen regelmatig op de autobahn te vinden.
Meest opvallend aan deze auto waren de egale voorbumper en de bredere koplampen. Verder werden de spatschermen iets uitgeklopt om de montage van bredere wielen mogelijk te maken.

De rode Piech-auto

Chassis nr.914006
Het tweede exemplaar was een cadeau voor Prof.Ferry Porsche's zestigste verjaardag. Deze auto was wel goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg en prof.Porsche reed er ongeveer 10.000km mee voordat de auto een plekje in het fabrieksmuseum kreeg.
Met uitzondering van het vaste stalen dak (met schuifdak) was de auto uiterlijk weinig afwijkend van de 914/6.

De zilverkleurige 914/8 van prof.Porsche

Motor & versnellingsbak
De in de 914/8 gebruikte drie liter acht cilinder boxer motor was afkomstig uit de Porsche 908/03 racewagen waarmee Porsche in 1969 het wereldkampioenschap won.
De motor in de auto van Piech maakte gebruik van een Bosch injectie systeem, wat resulteerde in een vermogen van 300pk en een topsnelheid van 250km/u.
Door het monteren van Weber carburateurs en het verlagen van de compressie verhouding werd het vermogen van de motor in de auto van Porsche 'beperkt' tot 260pk waarmee een topsnelheid van 225km/u te behalen viel.
Ook de versnellingsbak (met vijf versnellingen) was afkomstig van de Porsche 908.

Porsche 908 met bijbehorende 8 cilinder boxer motor

Chassis nr Eigenaar Vmax Vermogen Inlaat systeem Kleur
914111 F.Piech 250km/u 300 pk Bosch injectie Rood
914006 F.Porsche 225km/u 260 pk Weber carb. Zilver


 

 
Copyright © Arno Wienands   |   Ontwerp: BerlothDesign